אסרטיביות ככלי להצלחה בראיון / מיכל שמר-דהן
בתהליך הגיוס קיימים מאפיינים רבים הקשורים לשיווק, מכירות וניהול משא ומתן. היכולת לצלוח ראיון ולעבור לשלב הבא הינה מיומנות הניתנת לשיפור וללמידה. מעמד הראיון איננו מעמד שוויוני ויש לזכור שהמראיין הוא זה שמנהל את הראיון. יחד עם זאת, ניתן לנהל ראיון "בגובה העיניים" ולהעביר את המסרים באופן ברור, בטוח וענייני.
במאמר זה אתאר כיצד האסרטיביות הינה כלי העשוי לעזור לנו בתהליך זה.
מהי אסרטיביות?
אסרטיביות מוגדרת כהעברת מסר באופן ענייני, תכליתי, סמכותי אך לא מתקפל ולא תוקפני, בהחלטיות ובטאקט.
ההבדל בין התנהגות אגרסיבית לאסרטיבית זה ה"איך".
אנחנו יכולים להעביר את אותם המסרים, מילה במילה, כאשר אותה מטרה ניצבת לנגד עיננו, אולם באופן שעשוי להתפרש באופן שונה לחלוטין.
התמודדות עם תגובות
פעמים רבות תגובותינו הינן פועל יוצא מהדרך שבה מעבירים לנו את המסר, ולהיפך - תגובות הסביבה הינן פועל יוצא מהדרך שבה אנו מעבירים את המסר;
העברת מסר באופן תוקפני - מזמינה התקפה.
העברת מסר באופן חלקלק או ציני - מזמינה תחושה של חוסר אמון - התקפה או התעלמות.
העברת מסר באופן מתנצל - מזמינה תוקפנות.
העברת מסר באופן אסרטיבי - מזמינה הבנה!
איך ניתן לבחון את המסר שהעברנו?
ניתן לבחון את איכות המסר על פי התגובה של המראיין.
אם המראיין מגיב לדברינו בציניות, בתוקפנות, בהתעלמות, אם הוא זע על הכיסא בחוסר נוחות, מסתכל על השעון ומשדר חוסר הקשבה - ככל הנראה העברנו את המסר באופן הדרוש שיפור.
החדשות הטובות הן שניתן להתכונן, לתכנן את המפגש מראש ולשפר את גישתנו, כך שהעברת המסר בעת המפגש תהיה אסרטיבית.
טיפים להעברת מסרים באופן אסרטיבי במהלך ראיון
- השתמש בתיאור עובדות במקום לשפוט מצבים/ אנשים/ ארגון בו עבדת.
- השתמש בשפת "אני" במקום "הם" ו "אנחנו".
- הבע ישירות את מחשבותיך ותחושותיך.
- אל תקשיב בשביל לענות, הקשב בשביל להקשיב.
- תן לעומד מולך מקום לשאול ולהגיב.
- שאל שאלות להבהרה בעת הצורך.
- הסבר את הרציונל לדברים.
- דע להימנע מתשובה לשאלה חסרת הגיון.
- קבל ביקורת.
- היה בטוח ובהיר בכל מה שהנך מציג.
- שים לב לצורת עמידתך, מחוות גוף והטון שאתה מדבר.
- היה רגיש לתגובות העומד מולך, המשקפות לרוב את התנהלותך, ונסה להתאים את עצמך לסיטואציה.
- ענה לעניין ורק על מה שנשאלת.
- אפשר למראיין לנהל את הראיון.
כל אחת מהנקודות שהעליתי ניתנת ללמידה. חשוב ביותר להתכונן לראיון ולחשוב איזה מסר ברצונך להעביר במהלך הראיון.
לא מדובר בשיטה המאפשרת "לעבוד" על המראיין כשהמטרה היא אך ורק לצלוח את הראיון. המטרה היא להעביר את המסרים והעובדות האמיתיות באופן שישדר ביטחון ואמינות ויבטא את עצמכם באופן מיטבי.
ה"טיפים" רלוונטים גם לחיי היומיום, לעולם העבודה ולחיינו הפרטיים.
ככל שנסגל לעצמנו "חשיבה אסרטיבית" ונתאמן - כך נצליח להעביר באופן אפקטיבי מסרים לסביבתנו.
כל ראיון "לא מוצלח" הינו אימון נוסף לשיפור המיומנויות שלנו, ולכן איננו בזבוז משאבים!
חשוב להבין לאחר הראיון, לאור תגובות המראיין, האם נקטנו בגישה אסרטיבית וכיצד השתקפה התנהגותנו בהתנהגות העומד מולנו.
כמובן שקיימים מצבים שבהם גורמים שאינם בשליטתנו מנעו את השגת המטרה - התקדמות לשלב הבא, אולם עלינו לוודא שכל מה שבשליטתנו נעשה וללמוד מהטעויות להמשך הדרך.
בהצלחה!
----------------------------------------------------------------
מיכל שמר-דהן בעלת ניסיון רב בניהול משאבי אנוש, יועצת ארגונית ואישית, מנחת קבוצות ומרצה בתחומי ניהול ומשאבי אנוש.
M.A.במנהל ומדיניות ציבורית, אוניברסיטת ת"א
B.S.W בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת ת"א
לימודי LL.B במשפטים, מכללת שערי משפט
בוגרת ניהול משאבי אנוש, היחידה ללימודי חוץ, אוניברסיטת בר -אילן
לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל mshemerd@gmail.com
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה כמנהלת, במסגרת תהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם ואין להסתמך עליהם ככאלה.
בתהליך הגיוס קיימים מאפיינים רבים הקשורים לשיווק, מכירות וניהול משא ומתן. היכולת לצלוח ראיון ולעבור לשלב הבא הינה מיומנות הניתנת לשיפור וללמידה. מעמד הראיון איננו מעמד שוויוני ויש לזכור שהמראיין הוא זה שמנהל את הראיון. יחד עם זאת, ניתן לנהל ראיון "בגובה העיניים" ולהעביר את המסרים באופן ברור, בטוח וענייני.
במאמר זה אתאר כיצד האסרטיביות הינה כלי העשוי לעזור לנו בתהליך זה.
מהי אסרטיביות?
אסרטיביות מוגדרת כהעברת מסר באופן ענייני, תכליתי, סמכותי אך לא מתקפל ולא תוקפני, בהחלטיות ובטאקט.
ההבדל בין התנהגות אגרסיבית לאסרטיבית זה ה"איך".
אנחנו יכולים להעביר את אותם המסרים, מילה במילה, כאשר אותה מטרה ניצבת לנגד עיננו, אולם באופן שעשוי להתפרש באופן שונה לחלוטין.
התמודדות עם תגובות
פעמים רבות תגובותינו הינן פועל יוצא מהדרך שבה מעבירים לנו את המסר, ולהיפך - תגובות הסביבה הינן פועל יוצא מהדרך שבה אנו מעבירים את המסר;
העברת מסר באופן תוקפני - מזמינה התקפה.
העברת מסר באופן חלקלק או ציני - מזמינה תחושה של חוסר אמון - התקפה או התעלמות.
העברת מסר באופן מתנצל - מזמינה תוקפנות.
העברת מסר באופן אסרטיבי - מזמינה הבנה!
איך ניתן לבחון את המסר שהעברנו?
ניתן לבחון את איכות המסר על פי התגובה של המראיין.
אם המראיין מגיב לדברינו בציניות, בתוקפנות, בהתעלמות, אם הוא זע על הכיסא בחוסר נוחות, מסתכל על השעון ומשדר חוסר הקשבה - ככל הנראה העברנו את המסר באופן הדרוש שיפור.
החדשות הטובות הן שניתן להתכונן, לתכנן את המפגש מראש ולשפר את גישתנו, כך שהעברת המסר בעת המפגש תהיה אסרטיבית.
טיפים להעברת מסרים באופן אסרטיבי במהלך ראיון
- השתמש בתיאור עובדות במקום לשפוט מצבים/ אנשים/ ארגון בו עבדת.
- השתמש בשפת "אני" במקום "הם" ו "אנחנו".
- הבע ישירות את מחשבותיך ותחושותיך.
- אל תקשיב בשביל לענות, הקשב בשביל להקשיב.
- תן לעומד מולך מקום לשאול ולהגיב.
- שאל שאלות להבהרה בעת הצורך.
- הסבר את הרציונל לדברים.
- דע להימנע מתשובה לשאלה חסרת הגיון.
- קבל ביקורת.
- היה בטוח ובהיר בכל מה שהנך מציג.
- שים לב לצורת עמידתך, מחוות גוף והטון שאתה מדבר.
- היה רגיש לתגובות העומד מולך, המשקפות לרוב את התנהלותך, ונסה להתאים את עצמך לסיטואציה.
- ענה לעניין ורק על מה שנשאלת.
- אפשר למראיין לנהל את הראיון.
כל אחת מהנקודות שהעליתי ניתנת ללמידה. חשוב ביותר להתכונן לראיון ולחשוב איזה מסר ברצונך להעביר במהלך הראיון.
לא מדובר בשיטה המאפשרת "לעבוד" על המראיין כשהמטרה היא אך ורק לצלוח את הראיון. המטרה היא להעביר את המסרים והעובדות האמיתיות באופן שישדר ביטחון ואמינות ויבטא את עצמכם באופן מיטבי.
ה"טיפים" רלוונטים גם לחיי היומיום, לעולם העבודה ולחיינו הפרטיים.
ככל שנסגל לעצמנו "חשיבה אסרטיבית" ונתאמן - כך נצליח להעביר באופן אפקטיבי מסרים לסביבתנו.
כל ראיון "לא מוצלח" הינו אימון נוסף לשיפור המיומנויות שלנו, ולכן איננו בזבוז משאבים!
חשוב להבין לאחר הראיון, לאור תגובות המראיין, האם נקטנו בגישה אסרטיבית וכיצד השתקפה התנהגותנו בהתנהגות העומד מולנו.
כמובן שקיימים מצבים שבהם גורמים שאינם בשליטתנו מנעו את השגת המטרה - התקדמות לשלב הבא, אולם עלינו לוודא שכל מה שבשליטתנו נעשה וללמוד מהטעויות להמשך הדרך.
בהצלחה!
----------------------------------------------------------------
מיכל שמר-דהן בעלת ניסיון רב בניהול משאבי אנוש, יועצת ארגונית ואישית, מנחת קבוצות ומרצה בתחומי ניהול ומשאבי אנוש.
M.A.במנהל ומדיניות ציבורית, אוניברסיטת ת"א
B.S.W בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת ת"א
לימודי LL.B במשפטים, מכללת שערי משפט
בוגרת ניהול משאבי אנוש, היחידה ללימודי חוץ, אוניברסיטת בר -אילן
לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל mshemerd@gmail.com
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה כמנהלת, במסגרת תהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם ואין להסתמך עליהם ככאלה.
מיכל שמר-דהן בעלת ניסיון רב בניהול משאבי אנוש, יועצת ארגונית ואישית, מנחת קבוצות ומרצה בתחומי ניהול ומשאבי אנוש.
M.A.במנהל ומדיניות ציבורית, אוניברסיטת ת"א
B.S.W בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת ת"א
לימודי LL.B במשפטים, מכללת שערי משפט
בוגרת ניהול משאבי אנוש, היחידה ללימודי חוץ, אוניברסיטת בר -אילן
לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל mshemerd@gmail.com
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה כמנהלת, במסגרת תהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם ואין להסתמך עליהם ככאלה.
M.A.במנהל ומדיניות ציבורית, אוניברסיטת ת"א
B.S.W בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת ת"א
לימודי LL.B במשפטים, מכללת שערי משפט
בוגרת ניהול משאבי אנוש, היחידה ללימודי חוץ, אוניברסיטת בר -אילן
לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל mshemerd@gmail.com
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה כמנהלת, במסגרת תהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם ואין להסתמך עליהם ככאלה.